Kera Sakti (Sun Wu Kong)

Written By Unknown on Senin, 02 Mei 2016 | 10.50.00


Dilahirkan di Huāguǒ'-shān (Cina : 花果山; Gunung Bunga-bunga serta Buah-buahan) dari pada seketul batu mitos yang terbentuk oleh daya asal kecamukan, Wukong mengikuti sekaum monyet serta lalu dihormati kerana menjumpai Shuǐlián-dòng (Cina : 水帘洞; Gua Tabir Air) di belakang suatu air terjun raksasa. Monyet-monyet yang lain menganugerahinya juga sebagai raja, dengan Wukong mengadakan diri juga sebagai Měi Hóuwáng (Raja Monyet Kacak). Menyedari bahawa dia masih tetap bakal alami kematian, meskipun kuasanya ke atas monyet-monyet yang lain, dia berazam untuk meraih keabadian. Wukong berkelana dengan rakit ke tanah-tanah yang beradab lantas menjumpai serta jadi pengikut Bodhi, satu diantara bapa Buddhisme/Taoisme. Menerusi penjelajahannya, Wukong juga beroleh pertuturan serta perilaku manusia.
Pada awal mulanya, Bodhi malas terima Wukong juga sebagai pengikut kerana Wukong bukannya manusia. Bagaimanapun, kegigihan serta ketabahan Wukong lalu menyebabknya tertarik pada monyet ini. Yaitu dari pada Bodhi bahawa Wukong terima nama rasminya, Sun Wukong (" Sun " memikirkan keasalan monyet, serta " Wukong " membawa pengertian sedar bakal kekosongan). Selang beberapa saat, ketertarikan serta kecerdasan Wukong membuatnya satu diantara pengikut yang paling disayangi Bodhi. Juicetera, Bodhi menuntun serta melatihnya sebilangan perbuatan sakti serta Wukong beroleh kuasa penganjakan bentuk yang dikenali juga sebagai " 72 pergantian ". Kemahiran ini yang disebutkan lebih serba bisa serta lebih sulit membetulkan pemiliknya bertukar pada tiap-tiap bentuk kewujudan yang mungkin saja, termasuk juga manusia serta barang. Wukong juga belajar perjalanan awan, termasuk juga tehnik Jīndǒ'uyún (balik kuang awan) yang bisa meraih 108, 000 li (54, 000 km) menerusi satu balik kuang. Penambahan lagi, dia juga berusaha merubah tiap-tiap 84, 000 bulunya jadi barang serta makhluk, terlebih mengklonkan diri sendiri. Wukong lalu berasa terlampau angkuh kerana keupayaannya serta mula bercakap berdegar-degar pada beberapa pengikut yang lain. Itu menyebabkan Bodhi tak senang dan pengusirannya dari kuil Bodhi. Saat sebelum mereka berpisah, Bodhi mengarahkan Wukong agar berjanji akan tidak memberi tahu sesiapa juga perihal bagaimanakah dia memperoleh kuasa itu.
Di Huāguǒ'-shān, Wukong memantapkan kedudukannya juga sebagai satu diantara syaitan yang paling berkuasa serta dipengaruhi didunia. Untuk mencari senjata yang sesuai sama, dia menjelajah ke lautan serta beroleh tongkat Ruyi Jingu Bang. Tongkat ini berusaha merubah saiz serta mendarabkan diri, dan bisa berlawan mengikut kehendak hati yang memiliki. Ia pada aslinya dipakai oleh Dà-Yǔ untuk mengukur kedalaman lautan serta lalu jadi " Tiang yang Menentramkan Lautan " dan harta karun Ao Guang, " Raja Naga Laut Timur ". Beratnya tongkat ini 13, 500 kati (8. 1 tan). Jika Wukong mendekatinya, tiang ini mula bercahaya untuk mengisyaratkan bahawa ia sudah menjumpai pemiliknya yang benar. Karakter tongkat ini membolehkan Wukong memakainya juga sebagai senjata dan menyimpannya didalam telinga juga sebagai jarum jahit. Itu menakutkan makhluk sakti laut dan menyebabkan huru-hara di laut kerana tidak ada sebarang lain yang bisa mengawal gunakan surut lautan. Terkecuali dari pada merampas tongkat sakti ini, Wukong juga menewaskan naga-naga empat laut dalam pertempuran serta memaksa mereka memberinya pakaian zirah (鎖子黃金甲), topi berbulu burung phoenix (鳳翅紫金冠 Fèngchìzǐjinguān), dan but yang membolehkan perjalanan diatas awan (藕絲步雲履 Ǒusībùyúnlǚ). Wukong lalu memungkiri percubaan Neraka untuk mengambil nyawanya. Untuk mengelakkan penjelmaan awal mulanya seperti seluruhnya makhluk yang lain, dia menghapuskan namanya berbarengan nama seluruhnya monyet yang dikenalinya dari pada " Buku Hidup serta Mati ". Raja-raja Naga serta Raja-raja Neraka lalu mengambil keputusan untuk mengadukannya pada Maharaja Jed di Syurga.

di Alam Surga
Mengharap-harapkan bahawa satu kenaikan pangkat dalam kelompok dewa bisa jadikan Wukong lebih gampang dikawal, Maharaja Jed menyongsong Wukong ke Syurga. Wukong meyakini bahawa dia bakal dikurniai juga sebagai satu diantara dewa namun malangnya, dia cuma jadikan ketua kandang kuda syurga untuk melindungi kuda. Jika Wukong memperoleh tahu perihal hal semacam itu, dia memberontak serta mengisytiharkan diri juga sebagai " Pendeta Agung, Sama Pangkat dengan Syurga " serta bersekutu dengan sesetengah syaitan yang paling berkuasa didunia. Percubaan awal Syurga untuk kuasai Raja Monyet tak berjaya. Karena ini, beberapa dewa sangat terpaksa mengaku gelaran Wukong itu dan mencuba menawarkannya kedudukan " Pelindung Taman Syurga ". Jika Wukong merasakan bahawa dia tak dijemput untuk mengikuti suatu jamuan diraja, meskipun seluruhnya dewa serta dewi dijemput, kemarahannya jadi keingkaran terbuka. Selepas mengambil " pic keabadian " Xi Wangmu, pil lansia Lao Tzu, dan wain diraja Maharaja Jed, Wukong melarikan diri kembali pada kerajaannya untuk sediakan pemberontakan.

Wukong lalu menewaskan Tentera Syurga yang terdiri dari pada 100, 000 pahlawan samawi serta menunjukkan diri juga sebagai setanding dengan Erlang Shen, jeneral Syurga yang terunggul. Bagaimanapun, dia lalu di tangkap atas pemuafakatan kuasa Taoisme serta Buddhisme, dan usaha sesetengah dewa. Selepas sebagian percubaan yang tidak berhasil untuk menggerakkan hukuman mati ke atasnya, Wukong dikurung didalam suatu kawah bagua Lao Tzu untuk disuling jadi eliksir oleh api samadhi yang paling panas. Bagaimanapun, kawah ini meletup selepas 49 hari serta Wukong melompat ke luar, saat ini lebih kuat dari pada dulu. Wukong saat ini berusaha mengecam kejahatan dalam sebarang bentuk menerusi huǒyǎn-jīnjīng (火眼金睛) (dengan cara harafiah, " renungan keemasan mata bernyala-nyala "), satu situasi mata yang juga mengikabatkan kepekaannya pada asap.
Dengan seluruhnya pilihan dicuba serta tidak berhasil, Maharaja Jed dan pihak berkuasa Syurga merayu pada Buddha yang tinggal di kuilnya di Barat. Buddha bertaruh dengan Wukong bahawa dia (Wukong) tidak bisa melarikan diri dari pada tapak tangannya. Wukong yang berusaha meraih 108, 000 li dengan satu lompatan, dengan angkuhnya bersetuju lantas melompat dengan sedaya upayanya. Jika dia mendarat, dia tidak bisa lihat apa-apa juga terkecuali lima batang tiang. Juicetera ini, Wukong meneka bahawa dia sudah tiba ke hujung Syurga. Untuk menunjukkan pencapaiannya, dia mengisyaratkan tiang-tiang ini dengan frasa yang mengisytiharkan diri juga sebagai " Pendeta Agung yang Sama Kedudukannya dengan Syurga ". Selepas ini, dia melompat kembali pada tapak tangan Buddha cuma untuk menyedari bahawa lima " tiang " ini sesungguhnya adalah lima jari tangan Buddha. Jika Wukong cuba melarikan diri, Buddha menukarkan tangannya jadi gunung lantas mengurung Wukong di dalamnya dengan memakai azimat yang ditulis dikir, Om Mani Padme Hum, dalam huruf emas. Wukong terkurung disana sepanjang lima era.

Pengikut pada Xuanzang
Lima era lalu, Bodhisatva Guanyin tengah mencari-cari pengikut membuat perlindungan Xuanzang, seseorang penziarah Dinasti Tang, yang mau bikin perjalanan ke India untuk beroleh sutra agama Buddha. Jika Wukong terdengar hal semacam itu, dia tawarkan diri juga sebagai pertukaran untuk kebebasannya. Guanyin mengerti bahawa monyet ini bukanlah suka untuk mengawal serta oleh ini, berikan Xuanzang suatu cekak rambut ajaib, hadiah dari pada Buddha. Sebagus sahaja Wukong ditipu menggunakannya, cekak ini tidak bisa dikeluarkan awal mulanya. Dengan dikir yang spesial, cekak ini bisa diketatkan serta menyebabkan kesakitan yg tidak tertahan pada kepala Wukong. Atas keadilan, Guanyin juga berikan Wukong tiga bulu yang istimewa yang bisa dipakai dalam kekhawatiran yang teruk. Dibawah penyeliaan Xuanzang, Wukong dibenarkan bikin perjalanan ke Barat.
Pada selama epik Perjalanan ke Barat, Wukong menolong Xuanzang dengan setia dalam perjalanannya ke India. Mereka dibarengi oleh " Pigsy " (猪八 Zhu Bajie) serta " Sandy " (沙悟浄 Sha Wujing) yang tawarkan diri untuk temani sami ini untuk menebus dosa mereka. Kuda sami sesungguhnya adalah putera naga. Keselamatan Xuanzang sentiasa terjejas oleh syaitan-syaitan dan makhluk-makhluk ghaib yang lain yang meyakini bahawa daging Xuanzang, jika dikonsumsi, bisa meneruskan umur. Wukong sentiasa melakukan tindakan juga sebagai pengawal peribadi Xuanzang serta dikurniai kuasa Syurga untuk memerangi ancaman-ancaman itu. Pada keseluruhannya, himpunan ini hadapi 81 kesengsaraan saat sebelum meraih misi mereka serta kembali pada China. Wukong lalu dikurniai dengan Kebuddhaan atas perkhidmatan serta kekuatannya.



Antara Sun Go Kong dan Hanoman
Nampak opini bahwa Wu mengambil tokoh Sun Go Kong nampak dari inspirasinya atas narasi Ramayana dari India yang mana juga ada menceritakan tokoh kera sakti Hanoman. Didalam kelompok sastrawan Tiongkok sendiri juga ada pendapat yang mensupport opini itu, tetapi sebagian besar menampik teori itu. Juga ada yang memiliki pendapat bahwa Wu memperoleh ide dari Hanoman, tetapi Sun Go Kong lalu digambarkan tidak ada kaitan sekalipun denan Hanoman India. Lu Xun (1881~1936) yaitu Ayah Sastra Moderen Tiongkok yang populer. Ia memiliki pendapat bahwa Sun Go Kong yaitu karya Wu yang mengambil ide dari narasi karya Lee Gong-zuo yang hidup di jaman Dinasti Tang. Dalam novelnya berjudul " Gu Yue Du Jing ", ia menceritakan perihal siluman sakti bergelar Huai Wo Shuei Shen yang pada akhirnya juga sukses dikalahkan oleh kemampuan Buddha. Sesudahnya ia bertukar nama jadi Wu Zi Qi. Lu Xun memiliki pendapat bahwa Wu Cheng-en mengambil tokoh Sun Go Kong atas modifikasi Wu Zi Qi. Lantas, sastrawan lain juga memiliki pendapat bahwa tokoh Sun Go Kong yaitu asli Tiongkok lantaran ada seseorang pendeta yang juga populer di saat Dinasti Tang bergelar Wu Kong (Go Kong = Hokkian), nama asli Che Chao-feng.
Tetapi Hu Shi, sastrawan lain memiliki pendapat bahwa Wu mengambil ide dari Hanoman yang diceritakan dalam narasi Ramayana. Lantaran ia berspekulasi bahwa mustahil narasi Ramayana yang populer ini tak hingga di Tiongkok. Jadi tentu ada dampak Hanoman pada karya Wu Cheng-en tadi. Ada juga sastrawan lain Ji Xian-lin yang memiliki pendapat bahwa Sun Go Kong yaitu Hanoman yang dimodifikasi jadi Sun Go Kong tidak ada kaitan sekalipun dengan Hanoman-nya sendiri terkecuali sama2 adalah kera sakti. Tetapi kera sakti Sun Go Kong terang yaitu kombinasi pada keyakinan, narasi rakyat serta kreasi dari pada penulisnya sendiri, Wu Cheng-en.

Ditulis Oleh : Unknown ~tupatkay

tupatkay Anda sedang membaca artikel berjudul Kera Sakti (Sun Wu Kong) yang ditulis oleh tupatkay yang berisi tentang : Dan Maaf, Anda tidak diperbolehkan mengcopy paste artikel ini.

Blog, Updated at: 10.50.00

0 komentar:

Posting Komentar

Popular Posts

Diberdayakan oleh Blogger.